Należy wiedzieć, że obecnie tradycyjne kostki brukowe są najbardziej popularnym materiałem stosowanym do utwardzania nawierzchni. Ich różnorodność jest pokaźna, łatwo więc znaleźć takie, które będą najlepiej pasowały do otoczenia. Niewielkie elementy umożliwiają układanie wzorów, na przykład okręgów, jodełek czy rybich łusek. Ich zaletą jest to, że nadają się do budowy nawierzchni o skomplikowanym kształcie bez konieczności docinania elementów. Do wyboru mamy takie oto kostki brukowe:
1). Z kamienia – należy wiedzieć, że nawierzchnie kamienne są eleganckie i osobliwe, a ich naturalny urok sprawia, że mają uniwersalne zastosowanie. Przede wszystkim jest wykorzystywany granit, który występuje w kolorze szarym, różowym lub żółtym, ale w sprzedaży są już także kostki z bazaltu (kolor czarny), porfiru (brązowy, szary, oliwkowy, czerwony, różowy, rudy), sjenitu (czarny, szary) i gabro (szary, grafitowy, często jest zwany czarnym granitem). Skały te są twarde i bardzo trwałe, nie zmieniają się z upływem czasu i nie trzeba ich impregnować. W sprzedaży są także kostki z dolomitu i piaskowca. Są mniej wytrzymałe na obciążenia, dlatego nadają się na nawierzchnie piesze, ale nie na podjazdy. Poza tym chłoną wodę i zabrudzenia, dlatego wskazana jest ich impregnacja. Powierzchnia kostek z piaskowca i dolomitu z czasem może się ścierać, a w miejscach zacienionych pojawia się na niej zielony nalot, jednak taka patyna wygląda bardzo szlachetnie. Należy wiedzieć, że bruk kamienny może być cięty (wszystkie elementy mają takie same rozmiary, na przykład grubość, 6, 8, 10 cm), cięto-łupany lub łupany (kostki mają nierówne brzegi i różnią się nieco wielkością, dlatego podawane są w przedziałach 4/6, 6/8, 8/10 cm). Na ścieżki wystarczą elementy grubości 4 cm, na podjazdy dla samochodów o masie do 3,5 tony kostki 6-centymetrowe, a na drogi dla cięższych pojazdów kostki grubości co najmniej 8 cm. Niekiedy elementy brukowe są dodatkowo postarzane przez bębnowanie, dzięki czemu zyskują zaokrąglone krawędzie.
2). Z betonu – jest to obecnie zdecydowanie najbardziej popularny i zróżnicowany stylistycznie materiał brukarski. Możemy go stosować praktycznie wszędzie. Jest trwały, nie niszczeje pod wpływem warunków atmosferycznych, niekiedy powierzchnia kształtek jest fabrycznie zabezpieczona przed wnikaniem wody i zabrudzeniami (jeśli nie, warto wówczas zaimpregnować nawierzchnię). Często w skład kolekcji wchodzą elementy różniące się kształtem i wielkością, co pozwala układać proste geometryczne wzory. Kostki betonowe, dzięki nowoczesnej obróbce i technice barwienia, mogą wiernie imitować inne materiały – kamień z charakterystycznymi dla konkretnego rodzaju przebarwieniami i naturalną fakturowaną powierzchnię, stary bruk, klinkier, drewno. Powierzchnia licowa może być gładka, płukana lub szczotkowana, a boki obijane, gładkie lub z fazą. Kostki grubości 4 cm przeznaczone są na ścieżki, 6 cm – na podjazdy i nawierzchnie dla samochodów o masie do 3,5 tony, 8 cm – drogi i parkingi dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony.
3). Z klinkieru – należy wiedzieć, że nawierzchnie z tego materiału są solidne i trwałe, nienasiąkliwe, odporne na zabrudzenia, mróz i uszkodzenia mechaniczne. Często mają wyrazistą barwę (w odcieniach czerwieni, rdzy, brązu, szarości, żółci i bieli), która nie blaknie z upływem czasu. Należy to wziąć pod uwagę, wybierając kolor, aby nie zdominował otoczenia. Elementy brukowe są oferowane w postaci cegieł, przykładowe wielkości: 200 x 48, 200 x 60, 200 x 100, 240 x 118 mm. Ich grubość waha się od 40 mm (dobre na ścieżki i podjazdy o niewielkim natężeniu ruchu) do 52 mm (wytrzymuje nacisk powyżej masy 40 ton). Ich powierzchnia jest przeważnie gładka (lecz nie śliska), ale bywa też fakturowana, chropowata. Ciekawie wygląda bruk klinkierowy ręcznie formowany lub taki, który go przypomina. Nierzadko ma niejednolity kolor i nierówne krawędzie. Konserwacja nawierzchni klinkierowej sprowadza się do jej mycia wodą.